Een actieplan!

Diegenen die deze blog een beetje volgen, hebben het al een tijdje in de gaten: ik loop de laatste tijd niet bepaald over van energie. Integendeel. Daar zijn verschillende redenen voor, de voornaamste het feit dat er hier in huis nog maar weinig sprake is van een deftige nachtrust. Ik kan daar nog eindeloos over doorgaan, en mezelf blijven focussen op al die vermoeidheid. Maar dat wil ik niet, en dus heb ik een plan. Want die vermoeidheid zorgt uiteraard voor zin in slaap, maar zorgt er vooral ongewild ook voor dat mijn levensstijl in het algemeen minder gezond wordt: er wordt wat meer gesnoept (suiker als snelle energieboost!), er wordt minder energie gestoken in gezond koken (takeaway.be is soms echt wel een zalige uitvinding) en ik ben minder snel geneigd om te gaan wandelen en te bewegen. En waar ik de continuïteit van mijn nachtrust niet echt in handen heb (die eer is voor de dochter), heb ik die minder goede levensstijl-gevolgen wèl in de hand. En dus ga ik die aanpakken. Ik maak er een nieuw project van. Eentje waarvoor ik nog geen flitsende naam heb bedacht, maar dat wel gaat werken. Hoop ik.

Nu ben ik ook niet naïef. Ik weet dat het moeilijk is om alles ineens te veranderen, en ik weet dat vermoeidheid een effect heeft op je wilskracht en het vermogen om zulke zaken vol te houden. Mijn studies psychologie hebben me toch nog iets bijgebracht 🙂 En dus ga ik het stap voor stap aanpakken. Telkens 1 aspect veranderen, en dat ene aspect enkele weken volhouden tot het een nieuwe gewoonte is en geen energie meer kost. En dan overstappen naar het volgende. Het zal dus niet zo snel gaan, maar het resultaat zou duurzamer moeten zijn, ahum. We zullen zien.

Het blijkt wel uit onderzoek dat het ook helpt om een concreet doel voor ogen te houden. Mijn doel is meer energie hebben, maar dat is niet concreet genoeg geformuleerd. Als ik mijn doel echt als motivatie wil zien, moet het een concreet tijdstip en een concreet resultaat bevatten. Moeilijk, want ik weet dat niet onmiddellijk. Ik ga dus verschillende “subdoelen” maken, per domein dat ik ga aanpakken. Dat lijkt mij realistischer. Stap voor stap…

Stap 1 heb ik al: ik ben er namelijk door de dokter op gewezen dat ik meer moet drinken. Niet alleen nu in de warmte, maar in het algemeen. Vroeger voor mij een evidentie, maar sinds ik mama ben vergeet ik dat precies regelmatig. En als ik dorst heb, grijp ik gemakkelijk naar frisdrank, omdat die nu eenmaal sneller energie geven. Maar op termijn is dat natuurlijk geen oplossing. Dus is mijn doel voor de komende weken: elke dag minstens 1,5 à 2 liter water drinken, maximum 2 tassen koffie (want dat droogt uit), en maximum 1 frisdrank per dag. Dat lijkt mij realistisch voor nu en goed om mee te beginnen.

Later zal ik mijn doelen ambitieuzer maken: minder snoepen maar gezonde alternatieven zoeken, zoeken naar snelle en toch gezonde maaltijden om na een lange werkdag op tafel te toveren, elke dag voldoende bewegen en in overleg met de kinesist terug de stap zetten naar beginnen joggen om de conditie op te bouwen, het is maar een deel van wat ik wil (en hopelijk zal) bereiken. Maar zoals gezegd, stap voor stap. En hoe zeggen ze dat? Juist ja. Eerst water, de rest komt later 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *